Rwanda and Uganda with mum and dad - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Mark Koff - WaarBenJij.nu Rwanda and Uganda with mum and dad - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Mark Koff - WaarBenJij.nu

Rwanda and Uganda with mum and dad

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

08 Februari 2014 | Oeganda, Kampala

Hi Followers,

Weer even een update.
Donderdag 16 Januari 's morgens vroeg kwamen paps en mams aan in Uganda. De donderdag hebben we voornamelijk gebruikt om uit te rusten en ons voor te bereiden op een te gekke rondreis.

Vrijdagochtend vertrokken we rond 06.00am richting Kigali, Rwanda. Na een tocht van ruim 12 uur over zowel verharde als zandweggetjes in onze groene 4WD 7-persoons Landrover met uitklapbaar dak kwamen we dan begin van de avond aan. We zouden in een hotel slapen, maar dit bleek volgeboekt, maar gelukkig werden we direct doorverwezen naar een hotel dat achteraf zelfs een veel mooiere plek bleek te zijn. We hadden een fantastisch uitzicht over de stad.

Zaterdag ochtend gingen we langs wat historische plekken. Eerst vertrokken we naar 2 kerkjes waar in de tijd van de genocide op beide plaatsen duizenden mensen zijn omgebracht met machetes en kogels. De schedels en botten lagen opgebaard, de bebloede kledingstukken lagen opgesteld en het rook er nog geheel naar oud opgedroogd bloed. Zelfs stukken hersens zaten nog tegen de muur besmeurdl.
Ontzettend schokkend en imponerend.

Te bedenken dat de Duitsers, de Belgen en de Fransen een gruwelijke hoofdrol hebben gespeeld, Frankrijk nog in 1994! Debiel dat dat taboe is in Europa.

Debiel dat er zo bureaucratisch langzaam is opgetreden en dan te bedenken dat 20j later, hier iets verderop in Zuid Sudan en de CAR hetzelfde gebeurd.

Worden de VN, Europa, Amerika, de wereld dan nooit eens wakker?! Moeten er eerst weer 1miljoen onschuldige mannen, vrouwen, kinderen en babies door machetes, granaten en kogels worden bewerkt tot de dood? Moeten 2miljoen op de mensen eerst op de vlucht slaan voordat er wordt ingegrepen?

Uiteindelijk kwam er geen hulp vanuit t Westen en heeft Rwanda het zelf opgelost. Bedenk wel dat Belgie de ID kaarten met Ras-aanduiding heeft ingevoerd (mensen met meer dan 10 koeien werden Tutsi, met 1-10 koeien Hutu en 0-1 koe Twa en op basis v gezichtsuitdrukking). Het waren dus niet eens stammen, maar die werden door onze buren gecreëerd. Daarna hebben de Fransen er in '94 een zooitje van gemaakt.

Dus moest het Westen helpen? Als wij hoofdoorzaak zijn/schuldig zijn aan provocatie van de rassenhaat? Ik denk het wel! En dat geldt ook voor de CAR en Zuid Sudan.

Daarna in elk geval doorgegaan naar het Memorial Museum en Hotel Des Mille Collines, waar ook enorme aantallen mensen zijn omgebracht (zie films als Hotel Rwanda of voor de die-hards Some day in April of Shooting Dogs).

Na Kigali zijn we doorgereden naar Lake Kivu. Hier verbleven wij in een soort van kloosterhotel op een fantastische berg in het lake.

Daarna reden we terug en was het nog even stressen bij de grens of ik mijn 2e toeristenvisum voor 3 maanden voor Uganda zou verkrijgen. Welke toerist blijft 6 maanden in Uganda zonder te werken oid...

In Uganda aangekomen naar Lake Bunyonyi (Kabale district) gegaan en met de boot naar Byoona Amagara, ons fanstastische verblijf gevaren, waar ik overigens al eens eerder was geweest.

Hier sliepen we op de mooiste plek ooit gezien. In onze Geodome Deluxe hadden we een fantastisch uitzicht over het meer en haar eilanden en was de dome waar wij in sliepen aan een kant geheel open. Je werd dus letterlijk wakker in de buitenlucht met een fantastisch uitzicht.

Na Bunyoni reden we naar Queen Elizabeth. Hier hebben we de Chimpansee trekking gedaan en safari (2 Gamedrives en 1 Boottrip). Beautiful en naast de nijlpaarden, olifanten, buffalo's etc ook nog een luipaard gezien. Dat is toch wel heel zeldzaam.

Na Queen Elizabeth zijn we doorgereden via Hoima naar Murchison Falls national park. Onderweg begaf de auto het en stonden we in de middle of nowhere bij een klein dorpje waar 100% zeker nog nooit een toerist was gestopt. Ze waren ontzettend hartelijk en na veel stickers, balonnen en bellenblaas te hebben uitgedeeld aan de kinderen het dorpje ingegaan. Naar de kleie hutjes, de binnenplaats, een geit die op dat moment van de huid was gescheiden en ontleed werd. Fantastisch en onverwachts.

Daarna van auto gewisseld (nieuwe 4WD uit Kampala overgekomen) en naar de Murchison watervallen gereden. Deze waterval blijkt de sterkste stroming te hebben van alle watervallen ter wereld en was echt een belevenis (Foto's volgen snel op facebook).

De dag daarna hebben we weer een ochtend gesafari'd en naast het gebruikelijke wildlife kwamen we een mannetjes leeuw tegen. Deze liep, tot grote verbazing, op nog geen 2 meter van onze 4WD en ging vervolgens schuin achter de jeep liggen rusten. Zeer spectaculair.

Na Murchison falls national park naar Jinja gereden en daar namen we afscheid van de auto en de gids (Xavier), die ongelofelijk voor ons gezorgd heeft en zowel in Uganda als Rwanda alle weggetjes en hotspots kende.

In Jinja hebben we gemountainbiket en gerelaxt in ons verblijf met weer een fantastisch uitzicht over de Nijl-rivier.

Ook heb ik pa en ma UIRI (mn werk) en Kateete (fabriekje in een dorpje in the middle of nowhere) laten zien en heb ik hen Kampala doorgesleurd.

All bij all had ik dit niet willen missen en heb ik echt een geweldige tijd met hen gehad. Ontzettend veel gezien, both fascinerend als heftige dingen en hebben we enorm veel lol gehad.

Bob en Trix, Thanks a lot!
En aan iedereen: Uganda/Rwanda is echt een aanrader om te bezoeken!